Omgaan met kritiek op het werk

kritiek

Kritiek krijgen en kritiek geven horen bij elkaar. Zeker in de werksituatie gebeurt het regelmatig dat je van een collega of leidinggevende een kritische opmerking krijgt. Belangrijk is om met kritiek op de juiste manier om te gaan. Als je onzeker bent of je voelt je snel gekwetst, dan kan kritiek een vervelende uitwerking hebben op je gevoel en emoties.

Laat het niet gebeuren dat je dagenlang nadenkt, tobt en hoofdpijn hebt van een kritisch geluid over je werk.

 

Accepteer dat niemand perfect is. (ook jij niet)

Leg de lat voor jezelf niet al te hoog. Weet dat fouten maken of een verkeerde inschatting, horen bij het dagelijks werk. Accepteer dat je niet perfect bent, maar accepteer van jezelf niet om dezelfde fout herhaaldelijk te maken. Leer dus van je fouten en die van anderen.

 

Neem kritiek niet persoonlijk op.

Als een collega  een kritische opmerking maakt dan betekent dat niet dat hij/zij een hekel heeft aan jou. Dat ze direct twijfelen of je wel goed genoeg bent voor het werk dat je uitvoert. Het kan heel goed zijn dat je collega je wilt helpen en zorgen dat geen fout maakt.

 

Wat kun je leren van kritiek?

Dat is de vraag die je altijd aan jezelf moet stellen. Boos worden en “hakken in het zand” brengen je niet verder. Integendeel. Probeer altijd te leren van de kritiek en vat deze niet persoonlijk op.

 

Luister intensief

Ieder mens heeft maar één mond en twee oren. Dat is niet voor niets. Goed luisteren is de belangrijkste vaardigheid die je bezit. Maak er daarom gebruik van. Door goed te luisteren naar -terechte- kritiek, kun je er iets aan doen en het de volgende keer voorkomen.

 

Wuif kritiek niet weg, waardeer het

Wuif kritiek niet op voorhand weg. Ook al kan het zijn dat er minder aardige dingen worden gezegd. Oordeel voor jezelf welke kritiek terecht is en zeg dat je er iets mee zal doen. Je leert er niet alleen van, maar ook degene die de kritiek geeft zal die houding waarderen.

 

Neem de tijd

Denk na over wat de ander tegen je heeft gezegd.  Je hoeft niet altijd direct te reageren. Laat weten dat je goed hebt geluisterd, er over zal nadenken en er op een ander moment op terug komt. Kom er ook daadwerkelijk op terug. Beter is gelijk dat moment af te spreken.

 

Blijf niet hangen in verwijten

Ook als iemand in jouw ogen onterecht kritiek heeft gegeven, maak het duidelijk en bespreek dit. Wanneer de ander niet volledig jouw mening deelt, accepteer dit. Blijf niet hangen in verwijten en misnoegen. Uiteindelijk help je daarmee niet jezelf en indirect ook niet je persoonlijke groei of loopbaan.

 

Heb kennis van de “black box”

De theorie van de black box leert dat ieder mens zichzelf kent of denkt te kennen. Er is namelijk altijd een deel van jezelf dat je niet kent en dat is hoe anderen jou als persoon ervaren. Dat geldt natuurlijk ook andersom. Het kan heel goed zijn  dat anderen dingen van of over je vinden waarvan jij het bestaan niet weet of kent. Dat is jouw black box. Het voor jou onbekende deel! Misschien vindt jij jezelf wel optimistisch en positief terwijl een vindt dat negatief bent. Besef en sta toe dat anderen anders naar je kijken, je anders ervaren en leer op deze wijze meer over jezelf.

 

Kritiek is leerzaam als je ervoor openstaat. Vat het niet persoonlijk op en probeer te achterhalen waarop er kritiek is, of deze juist is en maak er een leerpunt van ter verbetering. Zo brengt kritiek je verder.

De Collega

 

Tags: